Nachtelijk fluiten op de kade


       Nachtelijk fluiten op de kade

       In Juni, drie uur ‘s morgens, werd ik wakker,
       niet door het noordelijke regenlicht,
       aan zon noch maan ontsprongen, o, ik wist:
       in midden Juni wordt de nacht niet donker —
       De zeilen zijn gestreken door de barken,
       de mast is ingehaald, het werd wind-stil:
       vier zwanen rusten op hun spiegeling —
       niet daarom zouden nu mijn droomen stokken —

       Er klonk een fluiten, melodieus, voor leed en
       verlangen zoo hoog, dat het niet verijlde,
       zoo onweerstaanbaar helder, zóó ver-af,
       dat ik wie naast mij sliep weer ging vergeten
       en droomde dat ik uit de haven zeilde,
       maar dat zij deze vlucht nimmer vergaf.

       Eric van der Steen (1907-1985)

Skildery:
http://www.de-kantlijn.com/afbeeldingen/topografie/wolters/Herschaalde%20kopie%20van%20wolters10.jpg

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “Nachtelijk fluiten op de kade

  1. Ceara

    Dis goed om jou weer hier te lees! Dis ‘n pragtige gedig.

Leave a Reply

