Gister (weer)

Het gister ‘n gedig geplaas waar die verlede as ‘n verre en onbereikbare land beskryf word.

In die gedig van Ingmar Heytze wil hy tyd laat terugloop!

       Rijrichtingen

       Ik denk dat ik nog weet wanneer de stad
       vastliep; de dag dat jij de straat uit reed, drie
       volle koffers in de achterbak. Achter je schoot
       een woud van borden en paaltjes omhoog.

       Sindsdien staat alles stil. Ik kom er niet meer
       uit, alsof ik in een stenen puzzel woon.Misschien
       neemt iemand van hogerhand een besluit dat het
       verkeer weer in beweging zet, in zijn achteruit;

       kom je knarsend teruggereden, door gestaag
       omhoogvallende regen, tegen de rijrichting in.

       Ingmar Heytze (1970)
       uit: Utrecht voor beginners (2009)

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “Gister (weer)

  1. groeniedrakie

    Hier is n gedig van Ivo de Wijs (1989) Veenbrand Als een veenbrand als een langvergeten vuur kroop de oude liefde toch weer naar me toe kleeft er onverwacht weer volop avontuur aan de dingen die ik denk en die ik doe Hoe bestaat’t, vroeg ik opgewonden, hoe zou dit komen dat de de vuur zich weer liet zien na een tijd waarin ik moedeloos en moe niet meer rekende op ‘ooit’ of op ‘mischien’

Leave a Reply

