Een dagje klein …


       Een dagje klein

       Ik ben zo moe, ik ben al veertig jaar groot,
       mag ik nog één dagje klein?
       Alles doet pijn. Wil jij, liefste van mij,
       één dagje mijn moeder zijn?

       Mag ik in het stoeltje aan het stuur van je fiets
       door de wind langs de weilanden gaan?
       Wijs me de zwaluwen, wijs me de zwaan,
       wijs me de zon, alsjeblieft.
       En geef me een zoen op mijn haar.

       Gaan we naar opa, gaan we naar zee
       met iedereen die weer leeft?
       En zing je voor mij het lied
       van het kind dat wel groot wilde zijn
       maar dan zonder verdriet?

       Ik ben zo moe, ik ben al veertig jaar groot,
       mag ik nog één dagje klein?
       Alles doet pijn. Mag ik, liefste, naast jou
       slapen in het grote bed?

       Kus me dan zacht op m’n voorhoofd en zeg:
       Schat, droom nu maar mooi.
       Maar ik sta op in de nacht en jij vraagt:
       Ben je te moe om te slapen? Ik ook.
       En ik heb liever niet dat je rookt.

       Sjoerd Kuyper (1952)
       uit: September (2009, Nieuw Amsterdam)

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Een dagje klein …

  1. eiewys-gekkigheid

    Pragtig Vuur! Ek wil ook weer klein wees en in daardie droom wereld leef en alles sien uit die oe van ‘n kind! Wow!

  2. DallaSePa

    Jy is ‘n MAN wat in vele tale kan spreuk … ek hou hiervan

Leave a Reply

